שתלים ושיקום הפה

שתלים דנטליים ולמה הם מיועדים

שתלים דנטליים הם שורשי שיניים מלאכותיים המהווים בסיס קבוע לשיניים חלופיות קבועות או נשלפות. הם ממוקמים בניתוח לתוך עצם הלסת כדי לספק בסיס בטוח ויציב לשן או השיניים החלופיות. הם עשויים מטיטניום, המשתלב עם עצם הלסת, ומעניק בסיס חזק ויציב לשיניים החלופיות.
השתלת שיניים היא פתרון פופולרי ויעיל לאנשים שחסרה להם שן אחת או יותר. הם מורכבים מעמוד מתכת או בורג, עשוי בדרך כלל מטיטניום, אשר מונח בניתוח לתוך עצם הלסת כדי לפעול כשורש שן מלאכותי. עם הזמן, השתל מתמזג עם עצם הלסת, ומספק בסיס חזק ויציב לשן חלופית. השן החלופית יכולה להיות כתר, גשר או תותבת, והיא יכולה להיות קבועה או ניתנת להסרה. אחד היתרונות של השתלות שיניים הוא שהם יכולים להחזיר את המראה הטבעי של החיוך ולשפר את יכולת הלעיסה והדיבור. הם יכולים גם לעזור לשמר את עצם הלסת ולמנוע אובדן של נפח הפנים המתרחש לעיתים קרובות לאחר אובדן שיניים. בנוסף, שתלים דנטליים הם תחזוקה נמוכה ויכולים להחזיק מעמד שנים רבות עם טיפול נאות.

 לקריאת כתבה שלי שפורסמה ב-"הארץ" בנושא שתלים, לחצו כאן

מהם שתלים דנטליים?

שתלים דנטליים עשויים מחומרים מלאכותיים (סגסוגת טיטניום) “תואמים – ביולוגיים” אשר מוחדרים לעצמות הלסת לשם יצירת בסיס מוצק להרכבת הכתר/ים. במשך הזמן תאי עצם מתפתחים סביב השתל ומחזקים אותו למקומו. המונח המדעי של פעולה זו נקרא “Osseointegration התמזגות השתל והעצם”. ברגע שהעצם סביב השתלים התחזקה והשתלים יציבים במקומם, ניתן להשתמש בהם כבסיס לשחזור של שיניים חסרות, לתמוך בסט של שיניים או לקבע תותבת עליונה ו/או תחתונה.
שתלים איכותיים נבחנים ב-2 תחומים עיקריים: שטח פנים – מחקרים רבים הוכיחו כי ככל ששטח הפנים של השתל גדול יותר ההתמזגות עם העצם טובה יותר. אי לכך עדיפות ברורה הינה לשתלים בורגיים בעלי שטח פנים מחוספס.
סוג החיבור – קיימים שני סוגי חיבור עיקריים בין החלקים השונים של עבודת השיקום:

  1. חיבור בעל משושה חיצוני
  2. חיבור בעל משושה פנימי

מנסיון שהצטבר במהלך 2 העשורים האחרונים עולה כי קיימת עדיפות ברורה לשתלים בורגיים עם שטח פנים מחוספס וחיבור בעל משושה פנימי עם מקדם חיכוך – Friction Fit – אשר הוכיח עצמו כיציב ביותר ומאפשר שיקום מגוון ואסתטי.

רוצה להתייעץ עם ד''ר אבירם ולקבל חוות דעת ? פנה אלינו ונשמח לעמוד לרשותך!

מהם התהליכים להחדרת וקיבוע של השתלים?

קיבוע השתלים הדנטליים נעשה בתהליך כירורגי מינורי המתבצע במרפאה. קיימים שני סוגים של שתלים המאפשרים ביצוע השתלה בשלב אחר או בשני שלבים.

  • אם הרופא מתכנן שתלים של שני שלבים – Two Stage – השתלים יקובעו בתחת לחניכיים בכל שלב ההחלמה. בסוג זה יבצע הרופא ניתוח נוסף – פעולה כירורגית פשוטה – כדי לחשוף השתלים לקראת ביצוע עבודות השיקום.
  • אם הרופא מתכנן ביצוע ההשתלה בשלב אחד – One Stage – הקצה העליון המתכתי של השתל יבלוט מעל פני החניכיים בכל שלב ההחלמה ואין צורך בניתוח נוסף לפני תחילת עבודות השיקום.

החלטת רופא השיניים באשר לסוג השתל תלויה במספר גורמים רפואיים, כגון: המצב הרפואי הכללי של המתרפא/ת. כמות העצם הניתנת לשימוש, מיקום השתלים ונתונים נוספים. לאחר החדרת השתלים, העצם מתחברת לשתלים ומקבעת אותם בתוך הלסת לצמיתות. בשלב ההחלמה יכול הרופא להתאים למטופל/ת את הכתר או התותבת הזמנית או לבצע מיידית שיניים קבועות.
בשתלים מסוג One Stage, קיימת האפשרות להרכיב תותבת זמנית, מייד לאחר ביצוע ההשתלה.

מהם אפשרויות השיקום בעזרת שתלים דנטליים?

השיחזור יעשה ע”י הברגת מבנה מטיטניום אל ראש השתל ועליו תודבק או תוברג עבודת השיקום. כאמור שיחזור ע”ג שתלים עם משושה פנימי בעל מקדם חיכוך – Friction Fit –
הוכיח את עצמו כיציב ביותר ויחזיק מעמד שנים רבות. השיחזור יעשה במספר פגישות בהן הרופא ייקח מידות ויעבירן למעבדה לצורך ביצוע המבנים והכתרים.

שתלים דנטליים מוברגים לתוך עצם הלסת והם למעשה תחליף לשורשי השיניים החסרות. לאחר הטיפול החלק הבולט הוא "כתר", תחליף לכותרת השן והחלק החשוף שלה. הרופא יבריג את השתלים הדנטליים לתוך עצם הלסת ולאחר מכן יכסה את השתל באמצעות רקמת חניכיים.

מחקרים

מחקרים מדעיים מראים כי 85% מהאנשים אשר בפיהם שיניים תותבות (תותבת חלקית או מלאה), חשים אי נוחות וקשיים בתפקוד היום-יומי.
מרפאתנו מבצעים טיפולי שיניים לשיקום מערכת הלעיסה הן פונקציונלית והן אסטטית .החל בכתר בודד על שן אחת ועד שיקומים מורכבים הכוללים גשרים גדולים או שילוב של תותבות עם שיניים קיימות [תח"ל- תותבת חלקית להוצאה] במקרים בהן המתרפא לא מתאים לבצוע השתלות שיניים [טיפול נוסף שמתבצע במרפאתנו] אנו מתקינים תותבות שלמות נשלפות. מרפאתנו עובדת אך ורק עם מעבדות שיניים איכותיות מהמעלה הראשונה. אנו מבצעים כתרי zirconia /laminate veneer/procera ועוד.

pexels-ivan-babydov-7788511

רוצה להתייעץ עם ד''ר אבירם ולקבל חוות דעת ? פנה אלינו ונשמח לעמוד לרשותך!

לשיחת ייעוץ חינם